PTPTN
9:23 am![]() |
Photo by Alice Pasqual on Unsplash
|
**Bebelen pasal PTPTN yang tah pape**
Last week, suddenly I got the urge to check my penyata baki for PTPTN, actually that wasn't my first time getting the urge to do so but fortunately this time my instinct to find out about it were stronger than before. So, I end up calling ptptn at 9 pm. Hahah. Thank goodness their service are up to 24/7. If you need any help or any question on anything related to PTPTN, just call them at 03-2193 3000 or contact them through Facebook or check their website.
Actually, tu bukan main point dia. Jap, di sebabkan target reader aku will be Malaysian, so aku akan guna bahasa rojak la untuk entry ni. Okay kot? K whatever. Lepas aku dah call pihak PTPTN, dia bagitahu bayaran ptptn aku dah kena start from last month, nasib baik baru start so aku tertunggak dalam RM 135 jugak la. Motif aku bagitahu? K, aku tak sure la benda ni aku and kawan2 aku je yang ada idea gini ke macam mana. Tapi, majoriti orang terdekat aku kata, pembayaran PTPTN ni start 6 bulan after kita bergraduasi. Which sepatutnya aku tak payah pun bayar lagi until March 2018. **Aku baru je graduate 15/10/2017 hari tu, haaa boleh la ucap tahniah kat aku. Lulz**
Tapiiii, faktanya kita dah kena start bayar 6 bulan after last day study(dan last day praktikal(LI)) or 9 months after that? Tah aku pun tak sure sebenarnya but 6 bulan after ko dah habis study/prakatikal tu dah boleh sedia nak bayar hutang pt tu la ye. **Last day aku sebagai pelajar was on 31 December 2016** Benda ni aku tahu pun after aku call pihak PTPTN tu sendiri. Dia kata aku dah tertunggak sebulan. Hahahahah. Nasib baik sebulan, kalau lebih gimana? Nangis nak cekau duit babe.
Benda PTPTN ni pun agak memeningkan kepala aku gak sebenarnya, aku tak faham pun macam mana nak check penyata baki(jumlah baki yang perlu dibayar) kita segala bagai. Even after aku dah google pun aku still tak faham2 lagi. Hahahahhaah. Lembab tak lembab? K la, if ada anyone yang blur macam aku gak, aku dengan murah hatinya akan bagi step by step macam mana nak check and then bayar hutang engkorang tu. Baik kan aku? **Puji sekarang** Btw, benda ni just tertakluk untuk check penyata tu lalu diorang punya website je, if rajin dan nak pergi kaunter dia. Silakanlah. Hahahahahahah. **Serious, aku salute engkorang**
Kk, kalau engkorang pemalas macam aku boleh tengok bawah ni:
**Check Penyata Baki PTPTN**
Melalui website dia, lalu kaunter dia aku tak tau. Sebab aku pemalas.
| Benda yang aku highlight tu |
Then, dia akan bawa engkorang ke satu lagi page untuk korang log in. Haaa, kat sini la part yang tricky sikit bagi aku. Sebab kat situ dia mintak password kau. Hahahahahha, celah mana pulak aku ada password benda ni, log in pun aku tak pernah (maybe aku sorang je kot cenggini). Okay, sebenarnya password ni ko dapat masa awal2 ko daftar dengan PTPTN dulu, yeap kalau kau daftar 3 setengah tahun yang lepas, 3 setengah tahun lepas la ko dapat password tu, and kalau ko ingat lagi. Wowwww, memang hebat ah. Pape pun kalu engkorang lupa (macam aku), boleh tekan je link "lupa kata laluan" tu. Haaaa, cenggitu je rupanya. Ya Allah senang ya amattttt.
Settle semua tu, korang akan keluar la benda macam bawah ni, just tekan je "PENYATA BAKI"
Akhirnya akan keluar la, segala information tentang korang punya pinjaman PTPTN.
Ps: Aku dapat ni dari portal PTPTN sendiri "Peminjam hendaklah membuat bayaran balik pinjaman selepas 6 bulan tamat pengajian TANPA perlu menunggu Notis Bayaran Balik daripada PTPTN."
Pss: Aku pun masih mencari dan memahami, pasal ujrah-2 ni. Kalau engkorang faham, tolonglah terangkan kat aku.
Kbye.
Kbye.

0 comments