26 - August -2017
9:03 pm**This entry is soooooooooo long!!
Assalamualaikum gaiss,
Hari ni rasa macam nak tulis dalam rojak pulak. Lama tak membebel in BM. Rasanya entry ni adalah entry kedua aku untuk bulan ni. What a "productive" month Khairul. Good job. Lol. Disebabkan ini dah masuk akhir bulan, jadi aku rasa macam nak throwback balik apa yang jadi dekat aku in this month. Maybe untuk aku guna for future reference.
Starting my first real job
In this month, I finally land myself a job after 7 months tanam anggur and ternak lemak. Yeayy me. Alhamsulillah. What is the job tho? Not, that cool la actually, I'm just another Java Developer for a Web Development thingy.(No, I don't know how to repair your computer nor hack your friend Facebook). Annddd this is my first time knowing that, JAVA are also use in a web development. I was very shocked as I've never encounter this my whole Uni life. But, life must go on right? I will just go with the flow la. My first task was simple as I just need to check one of the website functionality but nooo, that isn't my real task for this job.
The first real task is to develop a portlet. Hahahahahhahahahahahhahahahahaha. I don't even know how to create that, ohh and I need to use an application that freaking new to me without any training. That is a little bit hard for me but I can go through this. "I love to learn new thing isn't it?" Hahahhah. Let us laugh together to that dumb thing I said on the interview. Okay2, that's not it, my laptop(that was given by the company) rosak for the second time in just 3 days after I got it back. Hahahahahha. and my work hasn't even finish half. Ohh, I just knew that I got another sub task. Lol me. I shouldn't be here actually. But, I don't care.
Ergggh, stress sia cerita pasal ni. Move onn.
Dehydrated skin
This is another stress topic actually, but couldn't think other things. haahhh. Before ni my skin were rarely exposed to air-conditioner, so my facial wash are something that kinda strong la to absorb the oil in my skin but then tetiba masuk tempat kerja and staying at my uncle house, my skin are exposed to air-conditioner 24/7. Terkejut okay kulit aku. Memula I was so happy thinking that I wouldn't need to worry about oily skin anymore cause it become dry kan. Yelaaa, I ingat skin can't turn to dry+oily but boyyy, I'm so wrong. Instead of dry, my skin become dehydrated and oily at the same time. Annnd, I dah cerita benda ni dekat entry before ni so I wont repeat. After, knowing that kan I put so many moisturizer to my skin and dia become better after just two days buttt malang betul, the moisturizer finished already and I don't have time and enough money to buy it.
![]() |
Photo by Matheus Ferrero on Unsplash
|
About 2 days gak, my skin start to dry again but tak delah keluar jerawat macam hari tu, just my skin become a little bit flaky gitu. So, I try guna olive oil sebab tu je yang ada dekat rumah but that still didn't help much and yesterday I take time to bought a moisturizer but couldn't find the exact type yang aku beli before so I just bought nano mende tah. Dan the moisturizer somehow terus meresap kat kulit so it didn't really cover my skin but I do hope dia cure from the inside. The flakyness still ada but I pray it will gone soon. Besides, the air-conditioner at my uncle house suddenly bermasalah gak. Lol. Malang apa tah aku bawak ni.
LRT
Since aku takde lagi any vehicles, aku punya favourite transport is LRT and jarak antara rumah pakcik aku and tempat kerja aku ni jauh gakla. Around 1 and a half hour. InsyaAllah, nanti aku nak sewa area dekat sikit la. Penat woii, everyday jauh2. Gerak 7 in the morning sampai rumah 7 in the evening. Ni nasib baik ada half price, thank you uncle Najib. Hiks. Tapi, ni bukan main point LRT aku sebenarnya.
Main point is sebab rumah aku stesen 3 dari hujung so, memang aku confirm dapat tempat duduk. Alhamdulillah, tapi jarak aku kan sangatlah jauh so around 30+ station before sampai destination. Masalahnya bukan sebab aku tak bersyukur tapi sebab aku rasa bersalah nak duduk. So, bangunla bagi kat orang. Yess, ini masalah dia. Aku nak bagi kat orang but aku tak reti, aku jadi awkward, takut tetiba orang tu taknak ke apa ke. Satgi kalau aku kasi nanti dia ingat aku rasa dia tua ke apa. Ya Allah, amenda la fikiran aku ni kan. Suppose bangun je la, over thinking sangat bakpe. Hahahha. Tapi, tu lah aku everyday. So, apa yang aku akan buat, either terus berdiri dari awal or terus duduk sampai last station.
Tapi, penat weh even duduk pun. Sebab terlampau lamakaan. Bukan tu je, selain tu gak bila aku nak bangun aku tak tahu nak berdiri kat mana sebab terlampau penuh dah.Yee, dan aku takut nanti diorang macam fikir, semak ah budak ni bangun2 plak tapi takde sapa nak duduk. Aku pernah sekali tu tengah duduk tetiba orang sebelah aku bangun kasi someone duduk and bila dia duduk aku baru perasan orang tu mengandung. Wehh, sumpah tak perasann. Sorry sangat. So, last sekali apa aku buat everytime dah half way aku memang akan bangun even takde orang pun. Tapi, bila berdiri aku suka pergi kat tengah2 yang penyambung train tu and tempat tu sangat lah sejuk but selesa sebab tak ramai. Tapi tu lah too cold.
Hantu?
Hahahahah, aku tak sure pun apa yang aku nampak sebenarnya but yeah aku cerita je. Masa tu pagi Khamis tak silap and I haven't iron my clothes. So, I woke up at 4.30am or 5.00 am. Tak sure but around that time la and masa bangun tu I heard noises macam ketukan? I guess but bukan ketuk pintu, dia macam tahla but something like Tuk! Tuk! Tuk! Tuk! but softly. I didn't think much masa tu ingat bunyi kat luar ke apa kan. Iron board ada kat dapur. Bilik aku pun kat dapur. So, aku pun bukak pintu nak pergi iron la. Macam mamai2 gak masa tu. Ohh, one more thing, ruang tamu to dapur ada pintu and the door are closed, so kalau ada orang keluar masuk akan dengar la bunyi pintu tu dan bilik ni ada langsir jenis yang renda2. Balik ke cerita, masa aku bukak pintu tu I saw a human figure in white, bukan baju dia putih but dia macam bercahaya (hahahhahahahahah, sumpah tak tau).
Aku rasa aku tak pakai spectacles masa tu dan ditambah degan langsir tu. So, tak sure la apa yang aku nampak. Aku try gak fokus but tu je la, nampak macam dia gerak2 buat something but tak tau apa. And lagi satu lampu dapur tu tertutup, sebab tu lagi ketara nampak macam cahaya. So, instead keluar iron baju aku tutup pintu slow2 and pergi baring balik sampai azan subuh baru bangun. Hahahah Dalam waktu tu pun aku tak dengar any door sound or orang naik/turun tangga ke apa. Lupa nak bagitau, diorang tidur aras atas, while aku and aunty aku tidur bilik bawah. Masa tu pun, aku takde rasa meremang or takut ke apa, just rasa confuse je. Hahah. Just a little bit of heart attack la masa nampak tu but just that.
So yass, tu je untuk this entry. Penat dah type.
Here a question, if ada la orang baca:
Have you encounter any mystic event or any pengalaman naik LRT yang korang nak tak boleh lupa?
Ps: I can't remember where did I get that beautiful laptop picture but from this day onward I will always credit the photographer.
Kbye


0 comments